Hayakawa Yoshio 早川良雄 - japońskie plakaty


Będąc w Osace wybraliśmy się do Narodowego Muzeum Sztuki (o muzeum oddzielnie), czyli do Kokuritsu Kokusai Bijutsukan 国立国際美術館. Tym razem najciekawszą propozycją - jak dla mnie - była wystawa plakatów słynnego osakijskiego artysty i designera Hayakawy Yoshio  早川良雄. Wystawę plakatów obejrzeliśmy dwa razy i zdecydowanie była tego warta. Dziś dwa słowa o moim ulubionym twórcy plakatów.




Hayakawa urodził się w 1917 roku w Osace. W roku 1948 podjął pracę w dziale reklamowym dla domu towarowego Kintetsu 近鉄百貨店 i tak rozpoczęła się jego przygoda z projektowaniem plakatów. Początkowe prace powstawały na zamówienie wspomnianego Kinsetsu w związku z sezonowymi pokazami kimon "Shusaikai" oraz dla Caron Dressmaking School. 

"Zauważa się różnicę w stylizacji plakatów dla obu firm. Plakaty robione na zamówienie Kinsetsu cechuje elegancja, świeżość kompozycji, natomiast plakaty dla Caron uwypuklają deformację oraz silniej zaznaczają indywidualność twórcy"




 W roku 1949 zdobył uznanie w środowisku grafików pracą dla Kinsetsu, które zostały zaprezentowane w magazynie "Press Art". Natomiast w 1952 roku część jego prac opublikowano w szwajcarskim magazynie "Graphics" w nr 37. W tym samym czasie wziął udział w corocznej międzynarodowej wystawie plakatów w Nowym Jorku prezentując swoje projekty na zamówienie dla Caron. Rok później doczekał się publikacji w niemieckim "Gebrauchsgraphik". 


W roku 1951 wspólnie z Yamashiro Ryuichi - zaprzyjaźnionym grafikiem z Tokio - oraz z Kamekurą Yasuku, Kono Takashi i Harą Hiromu Hayakawa założył Japan Advertising Artists Club (JAAC) , pionierską organizację mającą ogromny wpływ na rozwój powojennej grafiki japońskiej. 

W 1954, jako najmłodszy w historii, otrzymał Nagrodę miasta Osaki w dziedzinie sztuki. A w następnym roku Nagrodę Mainichi Design 毎日デザイン賞. Oraz wiele innych.

W 1961 roku Hayakawa otworzył swoje biuro w Tokio, skupiając się na pracy komercyjnej. Mówi się, że wraz z przeniesieniem się z Kansai na Kantō, Hayakawa musiał stawić czoła różnicy stylów. "Chłodny, precyzyjny i niemal abstrakcyjny styl utożsamiany z Kantō kontra bogactwo indywidualnej wrażliwości korespondujące z dandysowską osobowością Hayakawy. Całość pracy artystycznej charakteryzują żywe, dynamiczne kolory oraz wielkomiejska choć wyrafinowana wrażliwość. Powoduje to, że dzieła Hayakawy mają jedyny w swoim rodzaju, unikalny styl".  


Działalność designerską przerwała nagła śmierć artysty w 2009 roku w marcu.

Prace Hayakawy zostały zebrane w dwie grupy, pierwsza z nich "The face" i druga "The form". Uważam, że ta klasyfikacja oddaje sedno jego twórczości. Znaczna większość to wielkoformatowe wydruki, jednakże część to oryginalne rysunki, bądź obrazy olejne.
Na podstawie: Hayakawa Yoshio: "The face" and "The form", Tokio 2010. Jest to dwujęzyczny album (japońsko-angielski) wydany nakładem Narodowego Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio.

 A oto i jego plakaty:




rok 1949
plakat dla Caron Dressmaking School
pierwszy plakat
"The face"


rok 1951/52
plakat na 7. pokaz kimon dla Kinsetsu
"The face"



rok 1953
plakat na 11. pokaz kimon dla Kinsetsu
"The face"



rok 1958
plakat dla Japan Air Lines
"The face"



rok 1966
5. Międzynarodowe Biennale w Tokio 1966
"The face"



rok 1970
plakat na własną wystawę "The face in white"



rok 1977
plakat na otwarcie Narodowego Muzeum Sztuki w Osace
"The form"



rok 1984
plakat na wielki targ w Kioto dla domu towarowego Seibu
"The face"



rok 1984
plakat dla firmy Muji
"The form"



rok 1986
"Hiroshima Appeals"
"The face"



rok 1987
plakat na Wystawę Expo '89 w Nagoi
"The form"



rok 1990
plakat na brytyjski targ wiosenny dla domu towarowego Seibu
"The face"



rok 1991
Gitanes
"The face"




rok 2009
oryginalny projekt plakatu dla domu towarowego Keihan

W roku 1984 Hayakawa zaprezentował cudowną serię plakatów zaliczanej do "The face":




rok 1984
"To Know Who You Are"

"Jest wielu ludzi, którzy zapominają o szukaniu innych siebie. Jeśli patrzysz przez dwoje oczu, jeśli słuchasz obojgiem uszu, twoja perspektywa będzie szersza. Aż pewnego dnia otworzysz swoje serce na nowe przyjaźnie. Żyjemy dla jutra".




rok 1984
"To Know What Love Is"



rok 1984
"To Know What Sentiment Is"



rok 1984
"To Know What Culture Is"

Więcej plakatów, choć nie wszystkie, na stronie: www.search.artmuseums.go.jp/search_e/sakuhin_list.php?sakka=2365

Plakaty te są tak charakterystyczne, że kiedy się je raz obejrzy, nie ma się wątpliwości do kogo one należą. Na żywo i z bliska robią o wiele lepsze wrażenie, rzecz jasna. 

Następny post
« Prev Post
Starszy post
Następny Post »
2 Komentarzy
avatar

Lubię jego styl. Jak jeszcze mieszkałem w Japonii, to jeden, dokładnie ten: http://4.bp.blogspot.com/-BR3SRUhkHVw/ThRE3vNuQGI/AAAAAAAAAn8/N-0PnVpGvxo/s1600/2686_003.jpg miałem przedrukowany. Oprawiony wisiał sobie na ścianie.

Odpowiedz
avatar

Piękne bardzo mi się podobają, choć nie wszystkie :)

Odpowiedz


WSZYSTKIE KOMENTARZE O CHARAKTERZE REKLAMOWYM BĘDĄ KASOWANE.